Contest Raya Meletops






Kejadian  raya ni berlaku pada tahun 2009 dimana  tahun aku beraya  di Johor dan  pertama kali   beraya dengan  Si Jantung  Hati  Muhammad Haziq  Irsyad

Memang happy gilerlah sebab beraya bertiga.  Sebelum ni 2 tahun  berturut-turut   aku  hanya beraya  berdua...tapi tahun ni memang istimewa ...coz ada  anak untuk sambut raya  sekali

Usia anak aku pun dah 6 bulan..so dah  boleh  start bagi  solid  food.  Babby  pun dah besar  &  pandai  untuk  bermain..lagilah happening...

 Beraya  memang syoklah...semua  pun  sibuk nak  dukong Haziq...duit raya pun  banyak yg Haziq dapat..memang murah rezeki  betul Haziq  Irsyad ni

Selepas 3  hari  kami  di Johor...kami   pun  ambil keputusan untuk  balik  ke  KL...  sehari ajer  kami dok  lepak kat  Kajang..lepas tu  mak aku ajak balik Penang  plak...kita pun apa lagi..on ajerlh..coz kat   Penang pun best  gak  walaupun dah  lepas raya pertama..

So bertolak la kami ke penang esoknya. Hanya  tiga beranak...dengan rumah tak sempat kemas..aku  just basuh baju..sidai baju..kemudian tukar  beg ke  beg yg  lebih   kecik  sikit..beg  pun x sempat nak bawa naik atas....

Sementara  hubby dok sibuk  check kereta..aku on lap top..dok sevey kat  mana stesen  NGV  yg ada sepanjang perjalanan  nak ke utara..dah settle aku  pun  terus off dan kuar  rumah...

Dah syok-syok  kat  penang..aku balik ke   kajang hari jumaat...sampai kat kajang dalam   tengah hari...so berlaku   la insiden ni..

Sampai  ajer kat Kajang...hubby  terus park kat  depan rumah dulu...dia kena  turun buka gate  kan...elok dia  sampai depan   gate ajer..aku  tengok dia berpaling kat aku  yg  dalam  kereta ni...heran   gak..muka  dia   nampak cuak...aku lagilah cuak..apahal plakni....? dia  terlupa  something  ke kat kampung?

Tapi sebab  Haziq  dok  tido  atas riba..aku  duduk lagi  dalam kereta....Hubby  datang kat  kereta..dia tanyaaku... "Yang...kenapa  tak kunci gate?" aik! aku  plak  yg disalahkan  plak...bila  masa  aku ambil  keje   mengunci gate  ni? memang  biasanya Hubby yg  kunci semua   pintu..check semua  kelengkapan elektrik....

Hubby masukkan kereta kat   porch.  Dia pesan kat  aku..."Sayang jangan turun..dok  dalam kereta  dengan   anak dulu...abang nak check rumah jap..mcm ada yg x kena  ni" aku dah  mengeletar satu   badan..terus capai  handphone...set no polis  dulu..aku capai besi  yg dok kunci kereta tu..manalah tau..kot2 hubby perlukan  pertolongan aku..terus ajer ak u keluar kan?

Lepas  tu hubby try nak  buka pintu utama rumah..Pintu kayu...eh!  mangga  pintu dah hilang..x  bermangga  plak..try buka  pintu  kayu...terbuka..x berkunci..lagilah berdebar2 aku  dalam kereta ni..hubby  pun sama..hp   sentiasa  kat  tangan dia..lepas tu  hubby datang..dia kata...

"Yang..umah kita kena masuk orang lah..." aku dah  nagis dah ..aku takut sebenarnya..takut  ada lagi dlm rumah ...tkt  nanti  dia   apa2 kan kami sekeluarga..terus aku  call abah  aku kat  kajang...minta dia datang tolong aku..call adik2  aku..minta datang temankan aku..aku  takut  giler..

Hubby  terus   call   polis...tak berani masuk  rumah..aku  tak bagi..hubby call  kawan  baik dia suruh dtg  rumah...lepas  tu..hubby  kuarkan kereta...suruh aku  dok luar dengan anak  aku...dok depan  rumah jiran aku...

Abah aku sampai, member  hubby  sampai, adik aku  sampai..kemudian  polis pun sampai...rupanya2 pencuri tu masuk ikut sliding door rumah  aku..diangkatnya   grill tu..tarik  slidding ..terus masuk...

Barang yg  hilang? Cash  dalam 500++ coz tu duit tabung  Haziq  yg  aku simpan  untuk  dibank in   kan..tapi tak sempat   nak bank in..lap top   yg aku tinggalkan depan ruang tamu..elok ajer   tepi tv  (aku  cuai   kan?)  lepas tu  PSP hubby  yg baru  beli..yg lain  x a da kot..tak sempat  rasanya ...coz dia mcm tergesa2   cari  pintu keluar...

Dalam bilik  aku  habis disepahkan nya...mungkin cari  barang  kemaskot... aku  mana ada barang  kemas....sorrylah..memang   ko x akan jumpalah  jawapnya...

Tu  la   yg  terjadi  kat  aku ..bilamana aku pertama kali beraya dengan anak aku...aku kehilangan barang-barang yg   aku  sayang....

Sedih  memang  sedih..tapi aku  percaya...pasti ada  hikmah  disetiap  apa yg  telah berlaku...apa yg aku harapkan...family aku selamat..itu  yg  penting...

Kami   gembira   sambut  raya  di  dua   negeri..tapi berduka bila  balik rumah sendiri...itulah pengalaman raya yg   palinga  aku  tak boleh lupa

Dah la semua gambar raya  pertama  di   Johor bersama   suami  dah  anak aku dah transfer masuk lap top..terus delete kat  camera....habis  hilang segala kenagan  beraya  bersama anak  pertama  kami...sedih sangat.....

Pengajaran buat  aku? lain kali nak  balik beraya...pastikan semua  barang berharga dibawa sekali...pastikan  rumah  sentiasa   diawasi oleh  mereka yg bertanggungjawap




Gambar  yg  diambil  semula...baju  raya  yg  sama..tapi bukan raya pertama..just  sebagai kenangan kami




 Buah  hatiku...semoga kita selamat selalu ...







***D'kamar Hatiku Jajahan Hatimu***

5 comments:

Fara said...

alahai sedihnya...harap2 thn ni semuanya ok dan selamat...

aku ekynn said...

Alhamdulillah.. ziela sekeluarga selamat... lain kali inform org sebelah rumah kalau nak gi memana..

~aSHa~ said...

ermm ur hubby amik tindakan bijak..tak masuk terus dlm umah...sib baik selamat nyawa..time kita takde dia dtg...takpe ada hikmah tu...maybe ada rezeki mencurah2 lak lepas2ni...rezeki anak...

dan yg plg best uols ni..sanggup bergaya semula dgn pakaian baju raya untuk abadikan kenangan beraya bertiga...best ar uols ni

Rizziela said...

Fara, Harap2 mcm tu la hendaknya..

K.shikin...Alhamdullilah..jiran2 cina la k ak...jenis x campur orang plak tu..cuma jiran depan ni ajerlah boleh harapsikit

Asha..
Nak kenangan punya pasal..sanggup :D

Elyn Sani said...

musim raya ni mmg ramai pakat nk masuk umah org. aku kekadang risau gak kalau nasib tak baik.