Air Sejuk dan bayi

Bayi Mati Akibat Mandi Air Sejuk

Assalamualaikum,

Terjumpa artikel Dr Zubaidi ini di blog Erna tadi. Moga kita ambil iktibar dan jangan pandang remeh sesuatu perkara. 

Dalam entri ini saya ada kongsikan cara-cara menjaga bayi baru lahir. Dan ada disebutkan untuk memandikan bayi dengan air suam. Tapi saya pun baru tahu yang memandikan bayi dengan air sejuk boleh mengakibatkan maut. Na'uzubillah.. 

Saya kongsikan artikel tersebut di blog saya dengan harapan lebih ramai ibu bapa dan pengasuh bayi yang peka akan perkara ini.

Gambar sekadar hiasan


“Assalamu alaikum, doctor. Merujuk pada posting doctor sebelum ini, saya ingin bertanya. Anak jiran saya berusia 4 bulan telah meninggal dunia bulan lepas. Dktor memberitahu jiran saya berkemungkinan disebabkan pengasuh memandikan anak jiran saya dengan air sejuk. Benarkan memandikan bayi dengan air sejuk boleh menyebabkan kematian?”



Wa alaikum mus salam.

Saya bersimpati dengan jiran puan dan mendoakan agar anaknya di tempatkan di syurga kelak.

Memandikan bayi kelihatannya mudah tetapi ia harus berhati-hati terutama jika bayi berusia enam bulan ke bawah.

Ini disebabkan oleh kesan suhu air boleh menyebabkan kematian pada bayi. Waktu memandikan bayi tidak berapa penting, malah boleh memandikan bayi waktu malam, asalkan menggunakan air yang suam.

Bayi yang usia enam bulan ke bawah, sebaiknya dimandikan menggunakan air hangat, karena air dingin bisa membuat bayi mengalami hipotermia. 
Hipotermia adalah keadaan di mana suhu tubuh yang menurun secara mengejut kerana lapisan kulit bayi yang masih terlampau tipis.

Hipotermia pada bayi, biasanya membuat bayi lupa cara bernapas dan berbahaya kepada bayi.

Sebaiknya bayi di bawah usia enam bulan ke bawah dimandikan dengan air bersuhu antara 29-30 derjah celsius, karena suhu itu dianggap cukup hangat dan selesa bagi kulit dan paru-paru bayi. 

Wallahu a’lam.


Credit to : Hebatkan.blogspot.com


***D'kamar Hatiku Jajahan Hatimu***

3 comments:

msredcheesecake said...

akk dulu memang mandi bby guna air suam...

Cho Zila said...

ooo tak tauler pulak der orang mandikan baby guna air sejuk yrk.. sebab dari zaman dulu2 kalau ada babyjer kat rumah sibuk nak masakkan air untuk mandi...

Rizziela said...

ada...katanya untuk kuatkan tulang