Kebun bandar


Sekarang dah dapat hobi baru

Menanam.. tapi bukan bunga yer...

sebab kita x minat bunga2 sangat...

Kita tanam pokok2 yg boleh dimasak...


Ni pokok pandan..

mertua bg anak pokok.. kecik ajer.. mmg jenuh nak tungg dia membesar..dekat 1 bulan lebih dah...x besar2 pun lagi

Mertua dah bagi yg besar sikit..baru semengah nampak pokok pandannya

Ni pokok cili

beli kat nurseri..rm5 ajer sepoko... dah mula menunjukkan buahnya.. masa ni nampak ada 2 biji ajer yg nak ekluar..skg ni dah..dah meriah dah buahnya...

bunga pun keluar bukan main lagi..happynya kita

ni satu lagi..

pokok kari.. halus sangat mertu bagi anaknya

memang susah na nampak..tp dah dapat yg besar..baru belajar nak hidup pokok tu


pokok daun sup yg cuma hidup sepokok aja.. tanam 3 pokok.. 2 lagi dah meninggal.. yg sepokok tu pun mcm dah segan nak hidup..x ada kawan

Ini pokok limau nipis.. beli kat Taman Cempaka Bangi, Car Booth Sales.. RM13 aja sepokok .. dah ambil sebiji buahnya.. skg ni ada dlm 3 or 5 biji tgh nak masak..alhamdulllillah.. merasa gak buahnya

tapi pokoknya kurus ajer

ini pokok serai.. tanam sendiri ajer..

Oklah.. walaupun x semua menjadi..tp ada gak yg dah tinggi melaut kat dlm pasu tu..

nanti kita caras daunnya supaya x nampak semak sangat kan..

suka nau tanam serai..sebab suka makan serai

Pokok limau purut..

ni beli RM15 sepokok... dah 3x ambil untuk buat masak2..

berbaloi2.. kalau tak ..jenuh nak ambil rumah mertua.. itupun kalau ingat

Ni pokok kangkung.

Masa ni kanak2 lg..skg ni dah jadi mak2 dara dah..besar2 dah..tinggal masa nak ambil ajer

ni antara pokok2nya

ni sebaris lagi

Susun rapat2..senang sikit nak siram nanti

Masa terhad..nak kejar2 nak siram pokok kan..so kena cari insentif mcm mn nak cepatkan keje

Ni pokok daun kesum & pudin

Tapi sayangnya.. pudina dah mati..lgsg x tinggal baka

kesum ajer ada sikit..tgh berusaha nak hidup..

cuaca kan pans..so agak susah nak survive utk hidup


kita rendam dulu kat dlm air biasa

kononnya nak bagi ada akar.. tp tu lah..

x lama gak hidupnya


8 comments:

Qhaifa Nur said...

Senang nk masak ...smua pokok ada..minat jugak pokok2 ni

ietams said...

rumah saya susah pokok kesum dan cili nak hidup
panas sangat cuaca
tambah lagi tuan rumah pemalas nak siram air.

Nafira usof said...

bagus sebenarnye tanam pokok2 camnih.
memudahkan kita jugak kan~ nak masak trus amik jer. ini nak kena ke kedai bagai. trus malas.

NzA said...

wow.......senang nnti bila nk masak. petik je kt kebun mini tu. akk pn ada jugak tanam belakang rumah sikit2....mmg senang kalau terdesak...

Tautan Hati NabilaHasyim said...

nanti bila basuh beras, bo guna air basuhan untuk siram pokok2 ulam ni..
pokok2 mcm ni mmg suka air beras..
baja pun boleh beli untuk tambahkan zat pd pokok..

Mama Ezry said...

Syoiknya boleh berkebun2 ni....

Ayu said...

waduh..bestnya..boleh berkebun..
akak ni tinggal rumah flat..nak berkebun pun tak ada tempat..

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share foto-foto baju, kain dan accessories, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)